Nudging i IT-organisationer


Kontakt os for firmakursus

 

Praktiske informationer

Varighed: 1 dag

Tidspunkt: 9.00 – 16.00

Kursuspris: Kontakt os for pris på et firmakursus

Kursusprisen inkluderer forplejning, kursusmateriale og eksamen (*).

* Priser kan ændres, hvis prisen fra Examination Institute ændres

 

Formål

Kurset giver indsigt i en række enkle mekanismer og værktøjer, som kan føre til reel adfærdsændring i din virksomhed indenfor områder som arbejdsprocesser, servicedesign og træning – områder som traditionelt byder på organisatoriske udfordringer og tilbagefald.

 

Indhold

It-professionelle er ofte rationelt orienterede, og det smitter af på vores måde at lede og organisere på. Men både vi, vores samarbejdspartnere og brugere opfører os jo i virkeligheden langt fra rationelt. Derfor kommer vores forsøg på målstyring, procesorientering, servicedesign og træning jævnligt til kort.

Kan vi indrette vores arbejde, ledelse og løsninger på en måde, så at vi tager højde for vores (til tider uhensigtsmæssige) irrationelle måde at tænke og handle på? Og måske endda udnytte vores intuition til fælles bedste?

Kurset giver en kort teoretisk indføring i adfærdsøkonomi og nudging, hvorefter vi bruger resten af dagen på at arbejde med praktiske eksempler på, hvordan it-organisationen kan bruge nudging i tilrettelæggelsen af arbejdsprocesser, servicedesign og træning.

 

Udbytte

Som deltager opnår du og din virksomhed indsigt i en række enkle mekanismer og værktøjer, som kan føre til reel adfærdsændring i din virksomhed inden for områder som arbejdsprocesser, servicedesign og træning – områder som traditionelt byder på organisatoriske udfordringer og tilbagefald.

Når du går hjem, har du taget første skridt på vejen mod rollen som adfærdsarkitekt i it-afdelingen.

 

Målgruppe og forudsætninger

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med ledelse, processer og design i it-organisationer.

Kurset er blandt andet relevant for:

  • It-ledere
  • Projektledere
  • It-procesansvarlige
  • It-serviceansvarlige
  • Managementkonsulenter

Der er ingen formelle adgangskrav til kurset, men det er en god idé at have en generel forståelse dagligdagen i en it-organisation.

 

Program

Det rationelle og det ’menneskelige’ menneske

Konkrete områder, hvor vores intuition spiller os et puds

Introduktion til nudging

Forskellige kategorier af ’nudges’

Konkrete eksempler på brug af nudging i tilrettelæggelsen af it-arbejdsprocesser, servicedesign og træning

 

Underviser

Christian NissenChristian har 30 års erfaring med ledelse og processer i it-organisationer. Han er international anerkendt specialist i it-governance og service management og er medforfatter til COBIT5. Herudover her han blandt andet den eneste ITIL Master i Danmark, initiativtager til itSMF Danmark og forfatter til den officielle ITIL grundbog (udgivet på 6 sprog). I 2015 modtog han Dansk IT’s ildsjælspris, og tidligere har han modtaget guldmedalje fra Københavns Universitet. Christian er akkrediteret underviser i ITIL, COBIT, RESILIA, DevOps og TIPA.

 

Samarbejdspartnere

Kurset tilbydes i samarbejde med