Problemløsning i IT


Problemløsning i praksis

Kontakt os for virksomhedsforløb →

For English – click here >>

 

Praktiske informationer

Varighed: 2 dage

Tidspunkt: 9.00 – 16.00

Pris: Kontakt os for pris →

Eksamenspris: 1.950,- ekskl. moms pr. deltager (option)

Få adgang til webinar om ‘Problemløsning i IT-afdelingen’→ 

Formål

Kurset giver dig praktiske redskaber til at identificere og løse problemer. Metoden kan anvendes til alle typer af problemer, og på dette kursus dykker vi ned i, hvordan man med metoden kan løse IT-problemer hurtigere og bedre.

 

Program dag 1

09.00 Fundamental viden om problem management

  • Grundlæggende forståelse af problemer
  • Hvad er et problem?
  • Problem management vs Incident management
  • PTPM: Metoden i hovedtræk
  • PALS-modellen, og hvordan systematisk problemløsning kan forbedre løsningstid og root cause analyse
  • Faldgruber og udfordringer

11.00 Problemidentifikation

  • Sådan identificerer du problemer
  • Formlen for den gode problembeskrivelse

12.00 Frokost

12.45 Årsagsanalyse

  • Spørgeteknik
  • 5W2H- og PUST-modellerne
  • Indsamling og strukturering af information
  • Adskille fakta og antagelser
  • Find og bekræft root cause

16.00 Tak for i dag

 

Program dag 2

09.00 Opsummering fra i går

09.30 Årsagsanalyse fortsat

10.30 Valg af løsning

  • Spørgeteknik
  • Identifikation af mulige løsninger
  • Identifikation af fordele og begrænsninger ved hver løsning
  • Prioriter løsninger og vælg den/de bedste løsning(er)

12.00 Frokost

12.45 Risikostyring

  • Identificer risici og faldgruber ved implementering
  • Udarbejd risk heatmap
  • Reducér eller eliminér risici
  • Læg plan for implementering

14.00 PTPM i egen virksomhed

  • Hvor skal jeg starte?
  • Faldgruber og hvordan man undgår dem
  • Next step

15.00  Eksamen (option)

16.00 Afrunding og tak for i dag

 

Form

Kurset gennemføres som en kombination af teori og praktiske øvelser med indbyggede cases.

 

Sprog

Materialer og eksamen tilbydes både på dansk og på engelsk. For engelsk, følg venligst dette link >>

 

Eksamen

Kurset kan afsluttes med en online eksamen på kursets sidste dag ca. kl. 15. Eksamen varer 60 minutter og må gennemføres med alle hjælpemidler. Ved beståelse modtager du et certifikat med titlen PTPM Problem Manager.

Peopleteam tilbyder en særlig eksamensgaranti på dette kursus. Garantien på dette kursus dækker et frit antal forsøg på eksamen op til en måned efter kurset.

 

Underviser

Johnny JensenJohnny har over 25 års praktisk erfaring med IT Service Management. Johnny er ITIL 4 Master, ITIL V3 Expert, V2 Manager med udmærkelse, akkrediteret ITIL instruktør og er en særdeles erfaren underviser, ligesom han har stort erfaring med Service desk, personaleledelse og den gode kommunikation med brugere og kunder. Johnny formår på en særlig måde at gøre stoffet praktisk anvendeligt og nærværende.

 

Kursusmateriale

Vi bruger e-materiale, der er udviklet til formålet – og opnår derved en række fordele:

  • Materiale, der kan anvendes på PC, tablet og mobiltelefon – også offline
  • Godt for miljøet, da der ikke skal printes 100-vis af sider, der kun har en kort “gemmeværdi”

Da vi bruger e-materialer, skal du selv medbringe din egen PC til både kursus og eksamen.

 

Kontakt os for virksomhedsforløb →