Teamledelse i IT-afdelingen


Kontakt os for firmaforløb

Formål

På dette kursus får du en række helt konkrete værktøjer til kompetenceopbygning og motivation i dagligdagens IT-afdeling. Især hvis du er koordinator eller ”leder uden personaleansvar”, er dette kursus perfekt, da det handler om at udvikle adfærd og indstilling til brugere og serviceoplevelser. Du kan selvfølgelig også deltage, selv om du har konkret personaleansvar.

Mange IT-afdelinger og Service desks lider under for få ressourcer, for mange opgaver og mangel på de rette værktøjer. Og selv om disse u-perfekte vilkår ofte påvirker performance i negativ retning, så står de sjældent til at ændre – i hvert fald ikke så hurtigt, som man kunne ønske det.

På Teamledelse i IT-afdelingen lærer du at skabe high performance individer og teams. Du lærer, hvordan du flytter medarbejdernes fokus hen på kerneopgaven og den gode brugeroplevelse – og væk fra vilkår, som er svære at ændre på. Du lærer også at spotte og udfylde gap’et mellem hvilken kompetencer dine kunder og brugere efterspørger – og de kompetencer, dine medarbejdere har udviklet gennem årene.

Helt specifikt lærer du at blive meget bevidst om, hvordan du konkret skal motivere en kollega eller et team-medlem i enhver situation – så du kan flytte din formelle eller uformelle ledelsesstil aktivt derhen, hvor den skaber den største effekt.
Vores medarbejdere i IT og service desk arbejder nemlig ofte intuitivt og rutinepræget med opgaverne. Rutinen kan gå hen og blive en bremseklods for potentiale og udvikling, hvilket i længden skaber teams og individer, der performer mindre end deres bedste.

Du lærer, hvordan du øger medarbejdernes kompetencer og serviceadfærd – og hvordan du som teamleder eller koordinator konstant udvikler dine egne evner til nærvær og motivation.

 

Agenda for kurset

Dag 1 – dine medarbejdere

  • Du lærer at kortlægge dine team-medlemmer/kolleger i forhold til motivation og ansvar samt faglige og adfærdsmæssige kompetencer
  • Du lærer, hvordan du bevidst udvikler motivationen hos den enkelte kollega
  • Vi gennemgår, hvordan man udvikler en sund feedback-kultur og giver effektiv ros og ris
  • Til sidst gennemgår vi en effektivt værktøj til udvikling af ansvarsfølelsen i hele teamet

Dag 2 – dig som koordinator

  • Du lærer, hvordan du situationsbestemt kan udvikle individer – i praksis
  • Vi gennemgår, hvordan du identificerer et specifikt udviklingsbehov – hvem skal udvikles hvordan – og hvornår?
  • Du lærer, hvordan du fjerner du fokus på vilkår, der alligevel ikke kan ændres
  • Du udarbejder din egen “to-do liste” for at skabe optimal performance både for dig selv og for dine kolleger
  • Test og certificering (option)

Når du er færdig med kurset, har du skrevet din egen gyldne formel for optimal performance hos hver enkelt af dine medarbejdere.

 

Underviser

Johnny JensenJohnny har mere end 20 års praktisk erfaring med IT Service Management. Johnny er ITIL 4 Managing Professional og Strategic Leader. Hertil ITIL V3 Expert, V2 Manager med udmærkelse, akkrediteret ITIL instruktør og er en særdeles erfaren underviser, ligesom han har stort erfaring med Service desk, personaleledelse og den gode kommunikation med brugere og kunder. Johnny formår på en særlig måde at gøre stoffet praktisk anvendeligt og nærværende.

 

Deltagere

Du arbejder som teamleder, koordinator eller leder i en IT-afdeling, måske i service desk/help desk/hotline eller i et drifts-/teknisk-/applikationsteam. Du er er måske autodidakt i forhold til at skabe god motivation og gode brugeroplevelser. Du ønsker at udvikle dig selv og din organisation til øget fokus på kerneopgaven og høj effektivitet. Din rolle er f.eks. manager, teamleder eller koordinator – og du har en opgave i at koordinere/lede andre i opgaver, adfærd etc. – men har måske ikke et egentlig, formaliseret lederansvar.

Kurset leveres af Peopleteams undervisere, der selv har mange års erfaring fra udvikling af brugerorienteret adfærd gennem daglig, langvarig påvirkning og motiverende feedback.

 

Ekstra med i prisen

Ud over fuld forplejning under hele kurset, får du også:

  • Bogen “Service desk ledelse i praksis”
  • Værktøj til motivations- og kompetencevurdering
  • Værktøj til valg af udviklingsstil, effektvurdering og personaleudvikling
  • Rollebeskrivelse på en Service desk medarbejder

Du får også en kopi af bogen i elektronisk, redigerbart format, så du selv kan tilføje dine egne metoder, og udarbejde din egen, praktisk udviklingsmanual, som du kan genbruge og udvikle over tid.

 

Eksamen

Der er mulighed for at tilmelde sig certificering, som foregår via en elektronisk test af en times varighed. Har du mere end 65% rigtige, modtager du et certifikat i “Teamledelse i IT-afdelingen”.

Peopleteam tilbyder eksamensgaranti på dette kursus. Læs mere om eksamensgaranti her >>