ITIL® 4 Foundation


Grundkurset for IT-professionelle

Få seneste viden om verdens mest udbredte service management rammeværk – nu i den allernyeste version.

ENGLISH >>

Kursuskalender

DatoSted 
23.-24. oktober 2024Ballerup Tilmeld
3.-4. december 2024KøbenhavnTilmeld
17.-18. marts 2025Ballerup Tilmeld
18.-19. juni 2025Ballerup Tilmeld

Kontakt os for firmaforløb →

Få adgang til et webinar, der introducerer til ITIL® 4 →

Praktiske informationer

Fysisk kursus

Varighed: 2 dage

Tidspunkt: 9.00 – 17.00

Kursuspris: 6.995,- ekskl. moms

Eksamenspris:  3.995,- ekskl. moms (obligatorisk). inkl. officiel ITIL® bog og online eksamensovervågning.

Kursusprisen inkluderer forplejning, kursusmateriale, prøveeksamener samt Peopleteams særlige forberedelsesmateriale.

 

Formål

På dette grundkursus får du en grundig indføring i ITIL med særlig vægt på struktur, grundlæggende koncepter og terminologi.
ITIL hjælper organisationer og personer til at optimere værdien af IT- og digitale services. ITIL giver tydelige retningslinjer til serviceleverandører, der ønsker at understøtte sine kunder og brugeres digitale behov.
ITIL er både et fælles sprog for IT-professionelle – og et internationalt anerkendt rammeværk for at levere gode digitalt understøttede services. ITIL er samtidig en omfattende og veldokumenteret praktisk guide med beskrivelser af stort set alle typer af opgaver, som en serviceleverandør står overfor.
Kurset afsluttes med den nye ITIL® 4 Foundation certificering.

Kursusindhold

ITIL 4 giver et praktisk og fleksibelt grundlag for digital transformation af enhver organisation. ITIL 4 bidrager med en operationel og end-to-end digital model til levering og drift af produkter og IT services. ITIL 4 gør det muligt for IT-afdelingen at spille en større og mere afgørende rolle i forbindelse med forretningsstrategien. Derudover giver ITIL 4 også et overordnet end-to-end perspektiv, der integrerer både DevOps, Lean IT og agil udvikling.

Den nye ITIL 4 Foundation giver – som forrige version – deltagerne alle de grundlæggende forudsætninger for at arbejde med IT service management. Det vil sige forståelse for både ITIL® 4’s IT service management framework, sprog og koncepter.

Program

ITIL 4 koncepter og principper

  • Service management nøglekoncepter
  • Hvordan man som organisation skaber værdi ved at styre resultater, omkostninger og risici
  • Betydningen af servicerelationer
  • ITIL nøglekoncepter
  • De fire dimensioner i ITSM
  • SVS – Service value system
  • Service value chain
  • Guiding principles – filosofi og anvendelse

Practices (videreudvikling af  processer)

  • Introduktion til ITIL praksisser
  • Definition af nøgletermer i 7 ITIL praksisser
  • Formål med 15 af de 34 ITIL praksisser
  • Yderligere detaljer vedrørende:
    • Service desk
    • Incident management
    • Problem management
    • Service level management
    • Service request management
    • Change enablement
    • Continual Improvement

Målgruppe og forudsætninger

Kurset er for alle, der arbejder med at levere og styre it-services.

Kurset er blandt andet relevant for:

  • It-professionelle
  • It-ledere
  • Procesejere og -managere
  • Projektledere
  • Enterprise arkitekter
  • Service- og kundeansvarlige
  • Service management konsulenter
  • Alle, der er involveret i it-organisationens serviceprocesser

Kursusinformationer

Sprog

Kurset afholdes på dansk. Deltagere får adgang til både danske og engelske kursusmaterialer. Eksamen er på engelsk.

Kursusmateriale

Vi bruger e-materiale, der er udviklet til formålet – og opnår derved en række fordele:

  • Materiale, der kan anvendes på PC, tablet og mobiltelefon – også offline
  • Godt for miljøet, da der ikke skal printes 100-vis af sider, der kun har en kort “gemmeværdi”

Du får ydermere adgang til Peopleteams særlige forberedelsesmateriale samt til vores online app med prøveeksamensspørgsmål til eksamenstræning.

Da vi bruger e-materialer, skal du selv medbringe din egen PC til både kursus og eksamen.

Derudover får du adgang til en online udgave af den officielle ITIL® bog. Du får adgang til denne, når du modtager en velkomstmail.

Eksamen

Eksamen er på engelsk og varer 75 minutter og er uden hjælpemidler. Den består af 40 simple multiple choice spørgsmål. For at bestå eksamen skal du have 65% rigtige svar (26 korrekte ud af 40 spørgsmål). Ved beståelse modtager du et certifikat.

Efter 1. februar 2022 foregår alle eksamener med online eksamensovervågning efter kurset. Det betyder, at du selv bestiller eksamen til et tidspunkt, der passer dig, når kurset er slut. Det er altså ikke længere muligt at afslutte kurset med eksamen på kursets sidste dag.

Peopleteam tilbyder eksamensgaranti på dette kursus. Læs mere om eksamensgaranti her >>

Akkreditering

Peopleteam er akkrediteret af PeopleCert til at udbyde dette kursus.

Forudsætninger for deltagelse

Der er ingen formelle adgangskrav til kurset, men det er en god idé at have en generel forståelse for hverdagen i en IT-organisation. Derudover har tidligere deltagere erfaring for markant bedre eksamensresultater, hvis man bruger tid på forberedelse inden kurset, koncentrerer sig fuldt ud under kurset samt at man afsætter tid til hjemmearbejde mellem kursusdagene.

 

Andre kurser i dette område

ITIL® 4 Foundation
ITIL® 4 higher levels – videregående kurser
ITIL® 4 Foundation BRIDGE
ITIL® 4 Direct, Plan and Improve
ITIL® 4 Create Deliver and Support
ITIL® 4 Digital & IT Strategy
ITIL® 4 Monitor, Support and Fulfil – Bundle
ITIL® 4 Incident Management
ITIL® 4 Monitoring and Event Management
ITIL® 4 Problem Management
ITIL® 4 Service Desk
ITIL® 4 Service Request Management
Alle kurser

 

Hvad med ITIL® v3 Foundation? Er det stadig tilgængeligt?

ITIL V3 er udgået, men ITIL 4 giver dig alt, hvad du har brug for fra V3 – samt en hel ekstra. ITIL 4 er baseret på 12 års erfaringer med ITIL version 3, og har således gennemgået en omfattende udvikling. ITIL 4 giver i dag et langt mere praktisk og fleksibel grundlag for organisationens digitale transformation.

ITIL 4 fokuserer på to-vejs co-creation (samskabelse) af værdi for og med alle interessenter, inklusiv serviceleverandøren selv – hvor ITIL V3 overvejende fokuserede på, at serviceleverandøren havde det fulde ansvar for servicen. Man taler specifikt om at gå fra “en-vejs serviceleverancer til kunder og brugere” til “co-creation af services med alle stakeholders”.

Du kan stadig finde de klassiske ITIL V3-processer i ITIL 4. Disse er videreudviklet til “practices”, og omfatter alle de elementer, der skal til for at få processerne til at fungere i hverdagen. “Processer for processernes skyld” eksisterer ikke længere – kun processer, der bidrager til værdi.

Kontakt os og hør mere om dine muligheder →

 

Ofte stillede spørgsmål til ITIL Foundation

Alle prøvespørgsmål er tilgængelige for deltagere på Peopleteams ITIL Foundation kurser via linket https://www.peopleteam.dk/eksamener/.

Bed din instruktør om et password.
Ved elektronisk eksamen får du dit foreløbige resultat umiddelbart efter testen.

Når resultatet er blevet endeligt godkendt (typisk inden for 5 hverdage), får du tilsendt dit certifikat pr. mail.

Har du ikke modtaget dit certifikat senest 5 hverdage efter eksamen, er du velkommen til at kontakte os.
Der er ingen tidsbegrænsning på, hvor længe du kan bruge det elektroniske kursusmateriale. Vi forbeholder os dog ret til uden varsel at tilføje, ændre eller fjerne materialet samt ekstramateriale som f.eks. prøvespørgsmål, digitale opgaver, prøveeksamener m.v.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

*) På grund af PeopleCerts opdeling i regioner er der følgende tillæg for medarbejdere fra USA, Kina, Canada, Singapore og New Zealand:

  • ITIL 4 Foundation: 600 kr. ekskl. moms pr. deltager
  • ITIL 4 Higher Levels: 800 kr. ekskl. moms pr. deltager