ITIL® 4 Foundation


Grundkurset for IT-professionelle

Få seneste viden om verdens mest udbredte service management rammeværk – nu i den allernyeste version.

Kursuskalender

DatoSted 
13.-14. januar 2020BallerupTilmeld
23.-24. marts 2020BallerupTilmeld
18. - 19. maj 2020KøbenhavnTilmeld
7.-8. september 2020Ballerup Tilmeld
11.-12. november 2020KøbenhavnTilmeld

Kontakt os for firmaforløb →

Praktiske informationer

Varighed: 2 dage

Tidspunkt: 9.00 – 17.00

Kursuspris: 6.995,- ekskl. moms

Eksamenspris:  2.050,- ekskl. moms (obligatorisk).

Kursusprisen inkluderer forplejning, kursusmateriale, prøveeksamener samt Peopleteams særlige forberedelsesmateriale.

Formål

På dette grundkursus får du en grundig indføring i ITIL med særlig vægt på struktur, grundlæggende koncepter og terminologi.
ITIL hjælper organisationer og personer til at optimere værdien af IT- og digitale services. ITIL giver tydelige retningslinjer til serviceleverandører, der ønsker at understøtte sine kunder og brugeres digitale behov.
ITIL er både et fælles sprog for IT-professionelle – og et internationalt anerkendt rammeværk for at levere gode digitalt understøttede services. ITIL er samtidig en omfattende og veldokumenteret praktisk guide med beskrivelser af stort set alle typer af opgaver, som en serviceleverandør står overfor.
Kurset afsluttes med den nye ITIL® 4 Foundation certificering.

Kursusindhold

ITIL 4 giver et praktisk og fleksibelt grundlag for digital transformation af enhver organisation. ITIL 4 bidrager med en operationel og end-to-end digital model til levering og drift af produkter og IT services. ITIL 4 gør det muligt for IT-afdelingen at spille en større og mere afgørende rolle i forbindelse med forretningsstrategien. Derudover giver ITIL 4 også et overordnet end-to-end perspektiv, der integrerer både DevOps, Lean IT og agil udvikling.

Den nye ITIL 4 Foundation giver – som forrige version – deltagerne alle de grundlæggende forudsætninger for at arbejde med IT service management. Det vil sige forståelse for både ITIL® 4’s IT service management framework, sprog og koncepter.

Efter certificering får du adgang til My ITIL®. Her har du adgang til praktiske eksempler, guides og firmacases, som du kan bruge i et helt år efter dit kursus.

Program

ITIL 4 koncepter og principper

  • Service management nøglekoncepter
  • Hvordan man som organisation skaber værdi ved at styre resultater, omkostninger og risici
  • Betydningen af servicerelationer
  • ITIL nøglekoncepter
  • De fire dimensioner i ITSM
  • SVS – Service value system
  • Service value chain
  • Guiding principles – filosofi og anvendelse

Practices (videreudvikling af  processer)

  • Introduktion til ITIL praksisser
  • Definition af nøgletermer i 7 ITIL praksisser
  • Formål med 15 af de 34 ITIL praksisser
  • Yderligere detaljer vedrørende:
    • Service desk
    • Incident management
    • Problem management
    • Service level management
    • Service request management
    • Change control
    • Continual Improvement

Målgruppe og forudsætninger

Kurset er for alle, der arbejder med at levere og styre it-services.

Kurset er blandt andet relevant for:

  • It-professionelle
  • It-ledere
  • Procesejere og -managere
  • Projektledere
  • Enterprise arkitekter
  • Service- og kundeansvarlige
  • Service management konsulenter
  • Alle, der er involveret i it-organisationens serviceprocesser

Kursusinformationer

Sprog

Kurset afholdes på dansk. Deltagere får adgang til både danske og engelske kursusmaterialer. Eksamen er på engelsk.

Kursusmateriale

Vi bruger e-materiale, der er udviklet til formålet – og opnår derved en række fordele:

  • Materiale, der kan anvendes på PC, tablet og mobiltelefon – også offline
  • Godt for miljøet, da der ikke skal printes 100-vis af sider, der kun har en kort “gemmeværdi”

Du får ydermere adgang til Peopleteams særlige forberedelsesmateriale samt til vores online app med prøveeksamensspørgsmål til eksamenstræning.

Da vi bruger e-materialer, skal du selv medbringe din egen PC til både kursus og eksamen.

Eksamen

Eksamen foregår på kursets sidste dag ca. kl. 15. Eksamen foregår online, så du skal medbringe PC med mulighed for at gå på internettet. Eksamen varer 75 minutter og er uden hjælpemidler. Den består af 40 simple multiple choice spørgsmål. For at bestå eksamen skal du have 65% rigtige svar (26 korrekte ud af 40 spørgsmål). Ved beståelse modtager du et certifikat.

Peopleteam tilbyder eksamensgaranti på dette kursus. Læs mere om eksamensgaranti her >>

Akkreditering

Peopleteam er som ATO Affiliate hos Aim4Knowledge akkrediteret af PeopleCert til at udbyde dette kursus.

Forudsætninger for deltagelse

Der er ingen formelle adgangskrav til kurset, men det er en god idé at have en generel forståelse for hverdagen i en IT-organisation. Derudover har tidligere deltagere erfaring for markant bedre eksamensresultater, hvis man bruger tid på forberedelse inden kurset, koncentrerer sig fuldt ud under kurset samt at man afsætter tid til hjemmearbejde mellem kursusdagene.

Hvad med ITIL® v3 Foundation? Er det stadig tilgængeligt?

Hos Peopleteam tilbyder vi stadig ITIL v3 Foundation som firmaforløb.

ITIL 4 vs ITIL version 3

ITIL 4 er baseret på 12 års erfaringer med ITIL version 3, og har således gennemgået en omfattende udvikling. ITIL 4 giver i dag et langt mere praktisk og fleksibel grundlag for organisationens digitale transformation.

ITIL 4 fokuserer på to-vejs co-creation (samskabelse) af værdi for og med alle interessenter, inklusiv serviceleverandøren selv – hvor ITIL V3 overvejende fokuserede på ,a t serviceleverandøren havde det fulde ansvar for servicen. Man taler specifikt om at gå fra “en-vejs serviceleverancer til kunder og brugere” til “co-creation af services med alle stakeholders”.

Du kan stadig finde de klassiske ITIL V3-processer i ITIL 4. Disse er videreudviklet til “practices”, og omfatter alle de elementer, der skal til for at få processerne til at fungere i hverdagen. “Processer for processernes skyld” eksisterer ikke længere – kun processer, der bidrager til værdi.

 

Kontakt os og hør mere om dine muligheder →

 

Ofte stillede spørgsmål til ITIL Foundation

Ja, det kan du godt. Afhængig af materialet kan du dog kun printe et begrænset antal sider.

Det skyldes dels, at materialet er interaktivt og dermed beregnet til at blive brugt elektronisk. Det er "dødt" på papir". Og dels, at der er licensmæssige begrænsninger på materialet.

Du kan bestille en trykt udgave af manualen til DKK 1.000 pr. stk. + porto fra Sverige (DKK 500 pr. forsendelse) ved at sende en mail til info@peopleteam.dk eller via vores kontaktformular senest 14 dage før kurset.
Alle prøvespørgsmål er tilgængelige for deltagere på Peopleteams ITIL Foundation kurser via linket https://www.peopleteam.dk/eksamener/.

For ITIL 4 engelske spørgsmål er engelske spørgsmål tilgængelige (afstemt med eksamen). For ITIL V3 er danske og engelske spørgsmål er tilgængelige.

Bed din instruktør om et password.
Ved elektronisk eksamen får du dit foreløbige resultat umiddelbart efter testen.

Når resultatet er blevet endeligt godkendt (typisk inden for 5 hverdage), får du tilsendt dit certifikat pr. mail.

Har du ikke modtaget dit certifikat senest 5 hverdage efter eksamen, er du velkommen til at kontakte os.
Din webadgang til materialet gælder et helt år fra kursusdatoen. Ønsker du at få materialet reaktiveret, tilbyder vi dette for kr. 500,-. Send blot en mail til info@peopleteam.dk eller via vores kontaktformular

Har du materialet installeret på din PC ved hjælp af applikationen Bookshelf, er din adgang tidsubegrænset.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.